Набір складних життєвих ситуацій, як і репертуар способів їх подолання може
суттєво змінюватися впродовж життєвого шляху людини. Підлітковий вік (11-15
років) пов'язаний з перебудовою організму дитини — статевим дозріванням і
якісно новим етапом особистісного розвитку. І хоча лінії психічного і
фізіологічного розвитку не йдуть паралельно, проте межі цього періоду є досить
невизначеними. Одні діти вступають у підлітковий вік раніше, інші — пізніше,
криза може виникати і в 11 і в 13 років. Починається підлітковий вік із кризи,
і, як правило, весь період протікає складно і для дитини, і для близьких їй
дорослих. Л.І. Божович [6] зазначає, що криза підліткового віку значно
відрізняється від криз попередніх періодів, вона є найбільш гострою і тривалою.
Тому цей період часто називають суцільною кризою.
Більшість зарубіжних психологів пов'язують кризу даного віку з біологічним
фактором (С. Холл, Ш. Бюллер, 3. Фрейд та ін..). Неможна заперечувати ролі
цього фактора, проте, й не слід перебільшувати його значення. Звичайна
перебудова організму, у тому числі і прискорені соматичні зміни, не є
другорядними. Дослідження показують, що фізіологічні процеси, які відбуваються
у даний період, підвищують емоційну збудливість підлітка, його імпульсивність,
неврівноваженість, іноді провокують агресивність, різкість, а швидке змужніння
підсилює відчуття своєї “дорослості” з усіма її наслідками. Крім цього, у цей
період вперше виникає і стає предметом свідомості і переживання підліткова нова
і дуже могутня біологічна потреба – статевий потяг. Звичайно, депривація цього
потягу може призвести до фрустрації і, відповідно, саме цим можна пояснити деякі
особливості його самопочуття і поведінки.
Разом з цим слід пам'ятати, що статевий потяг, як і всі біологічні потреби
людини, набувають у процесі розвитку якісно нового, опосередкованого характеру.
Виникаючи у пубертатний період, він входить у структуру вже існуючих у підлітка
психологічних новоутворень (різноманітних інтересів, моральних і естетичних
почуттів, поглядів і оцінок) і формує разом з ними нове ставлення до
протилежної статі (любов), в якому статевий потяг не відіграє, як правило,
домінуючої ролі.
Криза підліткового віку зв'язана з виникненням нового рівня самосвідомості,
характерною рисою якої є поява у підлітка здібності пізнати себе як особистість
з властивими лише їй якостями.
Це породжує у свою чергу прагнення до самоутвердження, самовираження,
самовиховання. Депривація цих потреб (на думку вітчизняних психологів) і
складає основу кризи цього віку.
Виключно важливу роль у полегшенні протікання підліткової кризи відіграють
відносно стійкі особистісні інтереси та інші стійкі мотиви поведінки. Про роль
перспективних цілей писав ще К. Левін. А Л.С.Виготський [9]
зазначав, що підлітка характеризує не слабкість волі, а слабкість цілей.
Цілеспрямованість, самостійність, та інші риси особистості можуть виникнути на
основі різноманітних змістовних дієвих пізнавальних інтересів, а також у
зв'язку з мотивами суспільно-трудової діяльності тощо. Тобто будь-які
усвідомлені і відомі мотиви змінюють весь внутрішній світ підлітка. Вони стають
домінуючими в структурі мотиваційної сфери і підпорядковують собі всі інші
потреби і потяги. Це, в свою чергу, ліквідує постійні конфлікти, характерні для
цього віку, і робить підлітка внутрішньо більш гармонійним. Про це свідчить і
сформованість центрального новоутворення віку — почуття дорослості як особливої
форми самосвідомості, соціальної за своїм змістом. Про складність його
формування і велику індивідуальну варіативність пише В.Драгунова [12].
Існує, на думку психолога, ряд труднощів:
1. У дорослих (учителів, батьків) відсутня готовність до розширення прав
підлітка, оскільки він залишається учнем і матеріально залежним від батьків.
2. Спрацьовує інерція попереднього досвіду дорослих у формі звички
поправляти і контролювати. Щоб розширити межі самостійності підлітка, дорослий
повинен свої права звузити, а це важко, навіть при усвідомленні необхідності
змін;
3. Відсутність у самих підлітків, особливо на початку даного періоду,
уміння діяти самостійно, що часто призводить до того, що претензії перевищують
можливості, і тому об’єктивно виникає потреба у керівництві з боку дорослих.
У підлітковому
віці особливої актуальності набуває оволодіння адаптивними способами
копінг-поведінки, оскільки цей вік характеризується наростанням кризових
проявів у поведінці дітей, їх відносинах з дорослими.
Проблема кризових
ситуацій в підлітковому віці розглядалася в роботах В.П. Балакирєва [3], І.І.
Бекетової [4], А.М. Волкової [10], Р.В. Чиркіної і Л.Є.Федкуліної [33], О.М.
Туманової [32] та ін. Інтерес до цієї проблеми, на думку В.П. Балакирєва [3],
викликаний неопрацьованістю теми "криз", негативних переживань дітей
у психологічній літературі, а також практично повною відсутністю теоретичних,
психотехнічних і організаційних основ психологічної допомоги дітям у важких
ситуаціях.
Кризові ситуації в
житті і діяльності дітей і підлітків розглядаються авторами з різних точок
зору.
Психологи вважають, що в кризових
ситуаціях, при спробі опанувати стресовий стан, особистість переживає певний
вид фізичного і психічного перевантаження. Емоційне напруження і стреси можуть
завершуватись або опануванням ситуації, або емоційним зривом, що негативно
впливає на функціонування організму.
Афектогенні життєві ситуації як
ситуації емоційної напруженості провокують психологічні травми, що порушують
психологічний захист особистості,
спричиняють виникнення невизначеності там, де потрібне стабільне
стереотипне ставлення до дійсності. Це порушує внутрішню рівновагу особистості,
її адаптованість у реальному світі. Міра емоційної напруженості залежить від
сили афекту і реакції людини на відповідну ситуацію. А.Р.Абдулова пов’язує
кризову ситуацію з внутрішньоособистісними переживаннями і способами
реагування, серед яких — реакція дезорганізації (все валиться з рук), реакція
опозиції (діяти всупереч), реакція негативного балансу (усі однакові), реакція
демобілізації, песимістична реакція,
реакція емоційного характеру [25, с.344].
Кризу можуть викликати різні життєві ситуації. У житті
індивіда (або окремої сім’ї) інколи спостерігаються періоди посилення
стресу, які порушують звичний баланс
із навколишнім середовищем. Вплив
такої події створює вразливе середовище, що виявляється у посиленні напруги і
стурбованості.
Дослідження
стресогенних сфер у житті і діяльності підлітків дозволили В.П. Балакирєву [3]
визначити найбільш типові кризові ситуації для цього вікового етапу: 1) з
батьками; 2) з приводу тварин; 3) з учителями; 4) з однолітками; 5) з братами і
сестрами; 6) смерть близьких; 7) з родичами і іншими дорослими; 8) страхи;
9) особисте майбутнє; 10) політична ситуація в країні.
В.П. Балакирєв [3]
відзначає, що найбільша кількість негативних переживань у дітей 12 років
припадає на їхні відносини з батьками і з приводу тварин: їх втрати, смерті,
бажання придбати.
Дослідження
характеру, змісту і вираження емоційних переживань підлітків у виділених типах
кризових ситуацій показали, що в кризових ситуаціях з батьками підлітки
найчастіше відчувають образу, злість, провину; з учителями – злість, лють,
страх; з однолітками – гнів, обурення, досаду; з приводу тварин – жалість.
Рештою адресатів почуття жалості, відзначає В.П.Балакирєв [3], виявилися, в основному, брати і
сестри, бабусі і знайомі дорослі. У зв'язку з цим почуттям жодного разу не був
названий жоден вчитель і лише один раз – батько.
Дослідження
способів подолання критичних ситуацій показали, що у підлітків спостерігається
яскраво виражена екстрапунітивна тенденція: не розмовляти, помститися,
посваритися. Спостерігається дуже мала питома вага конструктивних методів
подолання складних ситуацій. Дослідження В.П. Балакирєва [3] показало, що
подолання важких переживань розуміється підлітками здебільшого як зовнішня дія,
а не дія з категорії внутрішньої психологічної роботи: опанування власних
емоцій, зміна власного ставлення до ситуації, зміна точки зору.
О.М. Туманова [32] досліджувала кризові ситуації в
житті підлітків з неблагополучних сімей. Порівнявши типові кризові ситуації в
житті і діяльності підлітків з неблагополучних сімей з типовими кризовими
ситуаціями в житті підлітків з благополучних сімей, О.М. Туманова [32]
з'ясувала, що для підлітків першої групи характерні наступні кризові ситуації:
в сімейному житті; в особистому житті (взаємини з однолітками і взаємини із
значущим дорослим); в навчальній діяльності; у внутрішньому світі особистості
підлітка. У підлітків з благополучних сімей на першому місці – кризові ситуації
навчальної діяльності, далі, –
неосновної діяльності, особистого життя (взаємини з однолітками),
внутрішнього світу, здоров'я.
Таким чином,
переважання у підлітків з неблагополучних сімей кризових ситуацій сімейного
життя, а також кризових ситуацій у взаєминах з однолітками і значущими
дорослими вказує на необхідність спеціальних зусиль педагогів і психологів,
спрямованих на оптимізацію відносин саме в цих сферах життя учнів.
Серед різноманіття
переживань підлітків в типових кризових ситуаціях дослідницею були визначені
найбільш значущі, які підліткам самостійно врегулювати не вдається. Це
переживання: незадоволеності в діяльності і відносинах; образи, враженого
самолюбства; самотності; невпевненості; безсилля; незахищеності; втрати близької
людини. Найчастіше підліткам не вдається самостійно подолати кризові ситуації,
що виникають в їх житті і навчальній діяльності. Більшість кризових ситуацій
так і залишаються невирішеними, призводячи до формування у дітей різних
комплексів: власної неповноцінності, негативізму тощо.
Оригінальний підхід
до розв'язання проблеми подолання кризових ситуацій в підлітковому віці
запропонували Р.В.Чиркіна і Л.Є.Федкуліна [33]. Вони вважають, що запобігти
негативним формам поведінки і негативним переживанням підлітків у кризових
ситуаціях можна шляхом їх залучення до творчої діяльності.
Дослідивши дві
групи підлітків – "креативну" і "нетворчу", – Р.В.Чиркіна і
Л.Є. Федкуліна [33] прийшли до висновку, що підлітки першої групи
характеризуються більшою схильністю до стресів, підвищеною чутливістю і
вразливістю у сфері міжособистісних відносин, але обирають при цьому кількісно
і якісно інші, більш зрілі способи подолання стресу, ніж їхні нетворчі
однолітки. З огляду на це, дослідники пропонують у систему роботи з підвищення
стресостійкості підлітків включати окрім тренінгів і індивідуальної
психотерапії ще й такі дієві заходи, як арт-терапія і терапія творчим
самовираженням.
І.І. Бекетова [4] також досліджувала проблему розвитку у підлітків
психологічної стійкості до кризових ситуацій. Нею було визначено 58 кризових
ситуацій у житті і діяльності підлітків, 67 емоційних переживань, пов'язаних з
цими ситуаціями, і 16 стратегій поведінки підлітків.
Кризові ситуації розподілені на 8 груп в залежності
від того, до яких сфер життєдіяльності підлітків вони відносяться і з якими
людьми із найближчого оточення або подіями пов'язані. На першому місці –
кризові ситуації в сімейному середовищі, на другому - кризові ситуації у
взаєминах з однолітками; далі кризові ситуації в шкільному середовищі, кризові
ситуації особистого життя підлітка, кризові ситуації діяльності підлітка,
кризові ситуації здоров'я підлітка, кризові ситуації внутрішнього світу
підлітка, кризові ситуації зовнішнього середовища.
І.І. Бекетовою [4] виділені п'ять груп емоційних переживань підлітків
у кризових ситуаціях: печаль, страх, гнів, провина, співпереживання. Виявилось,
що серед різноманіття емоційних переживань підлітків у кризових ситуаціях
пріоритет належить переживанням страждання, смутку, безвихідності, тобто
емоційним переживанням групи "печаль". Тільки 10% обстежених
підлітків проявляють у критичних життєвих умовах співчуття, терпимість,
співпереживання.
У кризових ситуаціях в сімейному середовищі, в
діяльності і внутрішньому світі підлітки частіше схильні до емоційних
переживань печалі; у середовищі однолітків і в шкільному середовищі – емоційних
переживань гніву; в особистому житті – емоційних переживань провини; у кризових
ситуаціях, пов'язаних із здоров'ям, - страху, у кризових ситуаціях зовнішнього
середовища – співпереживання. Дослідження І.І. Бекетової засвідчило, що
типовими емоційними переживаннями підлітків у кризових ситуаціях є печаль,
гнів, страх, а типовими стратегіями поведінки – дистанціювання і фіксування на
стресі.
Таким чином, психологічні дослідження свідчать про
неготовність багатьох підлітків до конструктивного подолання кризових ситуацій,
у зв’язку з чим постає питання про необхідність розробки спеціальних програм
психотехнічної і психокорекційної роботи з підлітками.
Комментариев нет:
Отправить комментарий