Саме поняття “криза” (від гр. сrisis — рішення, поворотний пункт)
характеризує, що породжується проблемою, яка постала перед індивідом і якої він
не може уникнути та не може розв'язати за короткий час і звичним способом.
“Життєва криза” — феномен внутрішнього світу людини, котрий виявляється в
різних формах переживання непродуктивності свого життєвого шляху”. Життєва
криза є поворотним пунктом життєвого шляху, який виникає в ситуації
неможливості реалізації життєвого замислу, що склався. Результати досліджень
різних авторів (Л.І. Анциферова [2], Л.С. Виготський [9], Ф.Є. Василюк [8],
Е.О.Донченко, Т.М. Титаренко [30]) і запропоновані ними класифікації життєвих
криз можна об'єднати в одну більш-менш повну:
§ вікові
(нормативні кризи) — криза одного, трьох років, підліткова криза, криза
тридцяти років, криза “середини” життя тощо;
§ за
критерієм тривалості: мікрокризи — кілька хвилин; короткочасні — близько
чотирьох — шести тижнів; довготривалі — до одного року;
§ за
критерієм результативності: конструктивні, деструктивні;
§ діяльнісним
критерієм: криза операційного аспекту життєдіяльності: “не знаю, як жити далі”;
криза мотиваційно-цільового аспекту: “не знаю, для чого жити далі”; криза
смислового аспекту: “не знаю, навіщо взагалі жити далі”;
§ критерієм
детермінованості: кризи, викликані інтрапсихічними чинниками; кризи, викликані
ситуаційними чинниками;
§ за
критерієм складності: прості кризи, викликані однією подією; багатовимірні
кризи, що торкаються майже всіх аспектів індивідуального життя людини.
Важливе місце у психології вікових криз займають праці Л.І.Божович [6],
Т.В. Драгунової [12], Д.Б. Ельконіна [13], К.М. Поливанової [26].
Загалом існують дві принципові позиції у розумінні критичного періоду:
1. Визнання критичних періодів необхідним моментом розвитку (позиція Л.С.
Виготського [9], Д.Б. Ельконіна [13]). За
Л.С. Виготським криза – це природній і закономірний етап розвитку, в ході якого
відбувається кардинальна і бурхлива перебудова соціальної ситуації розвитку, що
склалася, і формування центрального новоутворення віку. Вчений робить акцент на
психологічних механізмах розвитку.
2. Визнання необхідності якісних змін у розвитку, переходу до нової системи
взаємин. При цьому акцент робиться на зовнішніх, соціальних умовах, а не
психологічних механізмах розвитку (позиція О.М. Леонтьєва [17],
Л.І. Божович [6] та ін.).
Існують різні погляди щодо самої природи виникнення і перебігу життєвої
кризи. Одні вчені вважають, що життєва криза виникає як емоційна реакція людини
на загрозливу ситуацію, коли виникають суттєві перешкоди у процесі досягнення
життєво важливих цілей, котрі неможливо подолати звичним способом (Ліндеман,
Каплан). Криза, на думку інших вчених, може виникнути і в умовах, котрі зовні
виглядають ніби цілком мирно. Проте, існують ситуації, які є кризовими для всіх
або більшості людей. До таких науковці відносять: вступ дитини до дитячого
садка, до школи, підлітковий вік, закінчення школи, початок трудової
діяльності, народження дитини в сім’ї, вихід на пенсію тощо. Такі ситуації,
закономірно змінюючи одна одну протягом життя кожної людини, визначаються як
кризи розвитку, на відміну від так званих випадкових криз: безробіття,
стихійного лиха, інвалідності, еміграції тощо. Саме в такі періоди життя
висуває до людини найбільші вимоги.
На думку психологів, наслідки криз можуть бути різними, як негативні, так і
позитивні. Зрештою криза постає водночас і як загроза для особистості, і як
можливість для росту.
Загалом життєва криза — це складний феномен індивідуального життя людини,
який має ряд особливостей, серед яких найважливішими, на наш погляд, є
наступні:
- у кризовій ситуації порушується вся система самоорганізації (індивід
потрапляє в ситуацію, де панують емоції);
- влада негативних емоцій гальмує і створює труднощі для пошуку основної
суперечності життя в період кризи та інші особливості.
У процесі проходження всіх критичних життєвих ситуацій можна виділити:
рівень захисту, рівень адаптації до ситуації; рівень оволодіння ситуацією.
Найбільший внесок у дослідженні критичних періодів у дитячому віці зробив
відомий вітчизняний психолог Л.С. Виготський [9] .
Л.С. Виготський [9] вводить поняття про два типи вікових
періодів (віку) — критичний та стабільний. У відносно стабільному періоді
дитина розвивається в основному в результаті мікроскопічних змін її
особистості, які нагромаджуються до певного рівня, а потім в результаті стрибка
з'являється певне вікове новоутворення.
Стабільні періоди вивчені значно повніше, ніж критичні. У період кризи
розвиток набирає стрімкого, іноді катастрофічного характеру, який Л.С.Виготський
порівнює з революційними змінами. Стабільний період характеризується гармонією
між середовищем і ставленням дитини до нього, критичний — дисгармонією,
суперечністю. Розвиток у стабільний період сприяє розвитку нової структури
особистості — новоутворення. Це порушує гармонію між дитиною і оточуючим
середовищем. Виникає суперечність, яка свідчить, що підростаюча особистість
переростає спосіб свого існування. Вона прагне перейти на наступну вікову
сходинку, а соціальні умови утримують її на попередній стадії. Виникає криза.
Л.С. Виготський вважав, що переломні, критичні періоди в житті дитини (він
їх також називав кризами) обумовлені внутрішньою логікою самого процесу
розвитку. Вчений виділив п’ять таких періодів:
o криза
новонародженості відокремлює ембріональний період розвитку дитини від періоду
немовляти;
o криза
одного року відокремлює період немовляти від раннього віку;
o криза
трьох років є перехідним періодом від раннього до дошкільного віку;
o криза
семи років є поєднувальною ланкою між, дошкільним і шкільним віком;
o криза
тринадцяти років співпадає з переломом розвитку при переході від шкільного до
пубертатного віку.
За Л.С.Виготським [9], у
критичні періоди виникають такі новоутворення, які не зберігаються у наступному
віці, а лише беруть участь у розвитку, що приводить у стабільні періоди до
більш стійких новоутворень.
Слід підкреслити, що змістом кризи психічного розвитку є суб'єктивація
новоутворення стабільного періоду. Тобто виникнення новоутворення проходить два
етапи: формування (в стабільний період) і суб'єктивація (в критичний період).
Під об'єктивацією розуміють перетворення новоутворення в здібність самого
діючого суб'єкта. Описуючи кризові періоди розвитку, Л.С.Виготський [9]
підкреслює, що зовні вони характеризуються рисами, протилежними до стабільних
періодів. А саме:
o межі,
які відокремлюють початок і кінець криз від суміжних періодів, вкрай нечіткі.
Криза виникає непомітно, її початок і кінець важко діагностувати;
o як
правило в середині критичного періоду спостерігається його кульмінація, наявність
якої відрізняє даний період від інших;
o у
поведінці дитини відбуваються різкі зміни, вона стає важковиховуваною. Дитина
ніби випадає з системи педагогічного впливу, знижуються шкільна успішність,
інтерес до занять. Можливі гострі конфлікти з оточуючими.
Слід зауважити, що ряд науковців не у всьому погоджуються з Л.С.Виготським
[9]. Зокрема, О.М. Леонтьєв [17] вважав, що криза є болючим, гострим періодом у
розвитку і не є обов’язковим симптомом переходу від одного стабільного періоду
до іншого, що неминучими є не кризи, а переломи, якісні зрушення у розвитку.
Криза, за О.М.Леонтьєвим[17], є свідченням того, що перелом не відбувся
своєчасно.
Комментариев нет:
Отправить комментарий